تنگسیر


تنگسیر


فصل میگو

با نزدیک شدن به اواسط مرداد ماه صیادان بوشهری خود را آماده فصل صید میگو می کنند.این دوره چهل روزه برای صیادان ما بهترین فصل درامدی سال محسوب می شود.میگوی استان بوشهر که به میگوی صورتی نیز معروف است از بهترین و کمیاب ترین گونه های میگوی دنیا محسوب می شود.یک ماه قبل از آغاز رسمی صید میگو صیادان ادوات و وسایل خود را برای صید اماده می کنند.

تاریخچه صید میگو در منطقه ما به چهل سال پیش بر میگردد.مردان آن دوران با قایق های کوچک خود در نزدیکی ساحل به صید میگو می پرداختند.البته آن زمان میگو ارزش اقتصادی حالا را نداشت و فقط برای مصرف خود اهالی صید می شد.به گفته ناخدایان میگو هم به فراوانی یافت می شد و دردسر های امروز را برای صید میگو نداشتند.ولی صید میگو در ایران به وسیله یک شرکت امریکایی در سال 1330 شروع می شود.این شرکت خصوصی مجوز صید میگو در خلیج فارس را از حکومت وقت دریافت می کند و چند کشتی بزرگ صید میگو که دارای تورهای کف روب و یخچال های نگه داری مخصوص میگو بودند در طی چند سال بیشترین ضربه را به ذخایر میگو منطقه وارد می کنند.ظاهرا  صیادان ما روش صید میگو را  از انها یاد گرفته اند.استفاده ار جل(تور مخصوص ماهیگیری) و جالی همان روش کف روب آمریکایی است که هنوز هم روش دیگری جایگزین آن نشده است.این روش به دلیل ضربه بزرگی که به زیستگاه میگو و دیگر آبزیان می زند ذخایر میگوی استان را به شدت کاهش می دهد ولی متاسفانه راه حل این موضوع هنوز به صورت معما باقی مانده است.

قیمت میگو در این سال ها افزایش زیادی داشته است.سال قبل میگو به قیمت دوازده هزار تومان به فروش می رسید.پیش بینی قیمت امسال میگو نیز کیلویی بیست هزار تومان است که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش خواهد داد.

ارزش اقتصادی میگو برای کشور بسیار حائز اهمیت است.قیمت هر بسته میگوی بوشهر در کشورهای اروپایی 30 الی 40 دلار است. به دلیل تحریم های کشورمان متاسفانه شرکت های بسته بندی میگو در منطقه چند سالی است که تعطیل شده اند که فرصت های شغلی خوبی هم در این میان از دست رفته است.چند سالی است که علاوه بر این مشکلات صید قاچاق میگو نیز رونق گرفته است که بیشتر توسط شرکت های بزرگ صیادی صورت می گیرد و ته مانده میگو خلیج نصیب دریانوردانمان می گردد.

نکته خیلی مهم در مبحث میگو کاهش شدید منابع آن در خلیج می باشد که دلایل مختلفی دارد.صید بی رویه و قاچاق میگو به کشورهای عربی منطقه و صید غیر قانونی شرکت های بزرگ دلیل اصلی آن محسوب می شود.البته آلودگی آب های خلیج فارس نیز دلیل دیگری بر کاهش این منابع خدادادی محسوب می شود که هر ساله حدود 13% از ذخایر میگو کاسته می شود.به گفته کارشناسان تنها راه حل این مشکل ممنوعیت صید میگو به مدت حداقل سه سال است..به امید صیدی خوب و جل های پر از میگو برای صیادان زحمت کش منطقه عزیزمان



نظرات شما عزیزان:

عبدالله
ساعت8:41---24 مرداد 1391
با سلام .ممنون از مطالبتون.ولی باید خدمت دوستان نظر دهنده عرض کنم که دکتر شریعتی دستمایه طنز من و شما نیست.با تشکر.

علی حاج قاسم
ساعت17:38---20 مرداد 1391
با سلام
یکی دیگه از روشهای صید که امروزی هم هست از قلم انداختی الان چند ساله که از روش مکش هم استفاده میکنن که روش ژاپنی است و هر چه تو کف دریا باشه با خودش بالا میاره که آسیب جدی به آبزیان میزنه امیدوارم امسال از این روش استفاده نشه من پارسال که تو راه دبی بودم نزدیکیهای مطا ف این کشتی را دیدم خیلی اعصابم خراب شد و افسوس چاشوها ولنج دارن بدبخت را خوردم . خدا کنه امسال میگوی خوبی باشد وهم ارزون


هیرو
ساعت9:54---17 مرداد 1391
اگه مال اسکه عامریه پس حتما میگوهه بزرگه

هیرو
ساعت9:02---16 مرداد 1391
ای میگوهه خیلی بزرگه یا دسته کوچولو؟
پاسخ:سلام. میگوش مال اسکله عامریه. نظر خودت چیه؟


برادر زاده یدکتر شریعتی
ساعت23:42---12 مرداد 1391
سلام دارن خدمتت حالا کی بیم سی میگو ؟ به قول خومو گپ گا بزه وا
پاسخ:مگه نشنیدی دکتر میگو تو مسیر زندگی نه دنبال میگو باش و نه ماهی..فقط تا میتونی مرغ ذخیره کن.(دکتر شریعتی با اعصابی خراب تو اسکله عامری)


عمار خدری
ساعت14:34---10 مرداد 1391
سلام

مطلب جمع و جور و جالبی بود خصوصاً تاریخچه صید میگو در منطقه ...


پاسخ:ممنون عمار جان.تاریخچه میگو جزئیات زیادی داره که گفتم شاید حوصله دوستان رو سر ببره.ممنون از حضور سبزت


برادر زاده ي دكتر شريعتي
ساعت4:41---10 مرداد 1391
سلام عامو ممد اي مطلبكو ام خوند كيف ميگو اش گرتم جمت نيسن بيم سات واسنم بزنم سر سيخ بخورم
پاسخ:یه چند روز دیگه در خدمت هسوم...راستی حال دکتر چه طورن ...مو خیلی ارادت دارم به دکترااا.


رضایی همکار
ساعت17:50---9 مرداد 1391
یادت نره قول دادی واسه ما هم میگو بیاری.حالا نگی ذخایر میگو کم شده...خالو محمد
پاسخ:همش فکر اون شکم صاحب مردت باش....به قول ما کومت خیلی لورن


شمعون..........//؟
ساعت14:50---9 مرداد 1391
چون شمعون رو خوب میشناسی.


شمعون..........//؟
ساعت0:33---9 مرداد 1391
سلام.اقای خلیلی شما خیلی کم تو کامنت های که میذارن پاسخ میدید

پاسخ:سلام به وب خودتون خوش اومدین. هرجا نیاز باشه پاسخ هم میدیم. حالاچرا شمعون؟ کاش دوستان خودشون رو با نام واقعی معرفی میکردن


النا
ساعت0:19---9 مرداد 1391
بع میگو دس پوی خونه میگروم.کی عروسیته ؟بع میگو،بدهکاریت؟بع میگو،مسافرت؟بع میگو ، همه چی بع میگو........صیادا خیلی انتظارات تو فصل میگو دارن تمام برنامهاشون میذارن برا بعد میگو ایشا...که امسال صیدخوب باشه. اگه چیزی ته دریا گذاشته باشن....خداقوت

a.d
ساعت19:37---8 مرداد 1391
مطلب کاملی بود، از همین حالا خدا قوت به جاشوها، ای کاش شیلات یه فکری سی صید بی رویه و قاچاق این آبزی بکنه، متاسفانه در حال حاضر آقایون هیچ کار مفیدی نمی کنند. چرا که بازار بوشهر سندی بر بی لیاقتی این آقایون هست.

علی
ساعت17:49---8 مرداد 1391
سلام .مطلب کاملی نوشتی. میگو قبل از شروع فصل صید به فراوانی توی بازار یافت میشد به قیمت 13 هزار تومان

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: محمد خلیلی | تاريخ: یک شنبه 8 مرداد 1391برچسب:میگوی صورتی, | موضوع: <-PostCategory-> |